top of page

Welke zelfstandige profielen zijn interessant voor een kmo? 2 voorbeelden uit de praktijk

Bijgewerkt op: 25 nov


Jockey Projects

Zijn er taken in je bedrijf die je altijd uitstelt? Daar is een oplossing voor. Ik verklap je 2 dingen die je als kmo kan uitbesteden aan zelfstandigen, én waarom dat soms interessanter is dan iemand in loondienst aan te werven.


Waarom zelfstandigen?

Soms is een zelfstandige inschakelen interessanter dan iemand aanwerven in loondienst.

  • Flexibeler: je roept alleen hulp in wanneer je die nodig hebt.

  • Vaak goedkoper: je betaalt geen vakantiedagen, maaltijdcheques, enzovoort.

  • Minder ingrijpend: je kan al beginnen met een paar uur per week.

  • Gerichter: je kan per project een andere specialist inzetten.

 

Toegepast op sales en marketing

Klanten vragen me wel eens: “Maar hoe ziet dat er dan uit voor mijn bedrijf?”. Ze kunnen zich er niet meteen iets bij voorstellen. Daarom geef ik je in dit artikel 2 veelvoorkomende problemen die een zelfstandige voor jou kan oplossen. Ik focus me daarbij op de domeinen waarin Jockey Projects gespecialiseerd is: hulp bij je sales en marketing.


Sales: “We laten omzet liggen”

Stel: je hebt een sterk product, maar je krijgt je enthousiasme niet overgebracht op anderen. Misschien heb je geen tijd om leads op te volgen of kom je nooit tot een offerte. Of klanten kwamen tot nu toe vanzelf, waardoor je nooit aan sales hebt gedaan. Dan laat je waarschijnlijk geld op tafel liggen. Maar waarom zou je jezelf tegen je zin salestaken opleggen, als iemand anders er gespecialiseerd in is?  


Oplossing: een externe vertegenwoordiger

Een freelance salesmanager neemt gericht taken uit handen en zorgt ervoor dat de stroom aan nieuwe opdrachten niet opdroogt. Netwerken op evenementen, een strategie uitwerken, afspraken inplannen of offertes opmaken en nabellen: je besteedt uit wat jij wil, rekening houdend met je budget.

 


Blik achter de schermen: 

 


Marketing: “We hebben hier geen tijd voor”

Marketing is een verzamelnaam voor vele kleine subspecialisaties. Er komen elk jaar nieuwe platformen en trends bij: van TikTok en AI tot webinars en podcasts. De meeste kmo’s vinden marketing overweldigend, en schuiven het voor zich uit. Misschien heb jij ook ooit een marketingplan laten opstellen, maar ligt het nu stof te verzamelen. Ondertussen halen concurrenten je in.

 

Oplossing: verzamel een extern team van experts

Marketing hoeft niet zo overweldigend te zijn. Kies een taak en geef die aan een gespecialiseerde freelancer. Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt, zoals een huisstijl, planning, blogartikels, een SEO-analyse, berichten op sociale media of online advertenties. Weet je niet waar te beginnen? Ook daar kan een freelancer je mee helpen. Kortom, voor elke taak bestaat er een professional. En dan gaat het ineens vooruit!


Jockey Projects

Qua marketing kan je als kmo niet alle specialisten zelf in huis hebben. Daarom zijn freelancers een ideale oplossing.



Hoe ziet een samenwerking met zelfstandigen eruit?

Deze vorm van samenwerken wordt ook wel eens project sourcing genoemd: je zet een externe expert in voor een specifiek project. Hoeveel uren of dagen die persoon voor jou werkt, kies je zelf in overleg. In plaats van een loon uit te betalen, krijg je een factuur voor het afgesproken bedrag.


1.   Jij vertelt over je uitdaging.

2.   De expert maakt een inschatting van tijdsduur en budget.

3.   Je krijgt een offerte.

4.   Bij akkoord begint de samenwerking.

5.   Je krijgt een factuur voor het geleverde werk.

 

Niet zeker welk profiel je nodig hebt?

Wil je ook een expert inschakelen voor jouw bedrijf, maar weet je niet waar je die kunt vinden? Neem dan gerust contact op. Ik kom langs om naar je noden te luisteren en koppel je aan een zelfstandige uit mijn netwerk die blij wordt van de taken waar jij tegenop ziet. Een extra voordeel: ook tijdens de samenwerking blijf ik beschikbaar als centraal aanspreekpunt. Zo voel je je altijd ondersteund.


Opmerkingen


bottom of page