Als founder is het niet gemakkelijk om bepaalde taken uit handen te geven. Maar soms is delegeren nodig om het volgende niveau te bereiken. Dat was het geval bij Ischa van Studio Kimchi. Zij besefte dat ze de verkoop niet langer alleen wilde blijven doen.
Over Studio Kimchi
Bij Studio Kimchi kan je terecht voor het ontwerp van een bedrijfsinterieur op maat.
En daar is veel vraag naar, weet founder Ischa Van Putte: “Mensen willen zich thuis voelen, ook in een commerciële ruimte”, zegt ze. “Als je een bedrijf binnenstapt, moet de beleving kloppen. De tijd van slaafs de zoveelste trend te volgen is voorbij.”
De founder als verkoper
Die persoonlijke aanpak van Studio Kimchi werkte vrijwel meteen: klanten vonden vlot hun weg naar het Gentse interieurbureau. De organische groei bleek zowel een vloek als een zegen. Want het betekende dat het bureau nooit een salesprofiel had hoeven aanwerven.
“Ik deed alle verkoop zelf,” vertelt Ischa. “Maar toen ik op het punt stond om op zwangerschapsverlof te vertrekken, besefte ik dat er versterking nodig was.”
“Ik dacht: een salesprofiel aanwerven – hoe begin je daaraan?”
Op zoek naar zwangerschapsvervanging
Ischa vreesde dat er zich minder nieuwe klanten zouden aandienen tijdens haar afwezigheid. “Ik was bang dat de instroom van projecten zou stilvallen”, herinnert ze zich. “Ik moest dringend hulp inschakelen. Maar een salesprofiel zoeken, hoe begin je daaraan? Daar had ik dus geen kaas van gegeten. Het vooruitzicht gaf me wel wat stress.”
De opdracht: outbound sales
Ischa vatte de koe bij de horens. Als er dan toch een salesprofiel kwam, wilde ze ook ineens nieuwe nichemarkten aanboren. “We hadden al een mooie organische groei”, licht ze toe. “Onze inbound sales kwam als vanzelf. Maar het waren altijd hetzelfde soort projecten. We dreigden een plafond te bereiken. Als ik wilde doorgroeien, moesten we meer en consequent aan outbound sales beginnen doen.”
“Ik wist vanaf het begin dat ik een freelancer wilde voor deze opdracht.”
Het gewenste profiel? Een freelancer
Ischa wist vanaf het begin dat ze een freelancer wilde voor deze opdracht. “Ik zocht iemand die kon beginnen aan 1 dag in de week en van daaruit samen kon groeien. Daarnaast zou die persoon ook af en toe mee naar evenementen gaan. Die mate van flexibiliteit, die mogelijkheid om mee te bewegen met de noden van het bedrijf: zoiets vind je alleen bij een freelancer.”
De zoektocht naar kandidaten
Voor het vinden van het gewenste profiel rekende Ischa op Jockey Projects. “Ik had Delphine leren kennen op een netwerkevenement en het klikte meteen. Ik dacht dus automatisch aan haar voor deze opdracht. De lat lag hoog, want het was de eerste keer dat we dit deden. Als het tegenviel, zou ik het misschien nooit meer opnieuw proberen. Maar soms moet je springen voor je er klaar voor bent.”
“Je wil niet zomaar iemand in je bedrijf neerzetten.
We zochten een persoon die in ons team paste.”
Een beetje tegengas
“Delphine durfde tegengas te geven”, herinnert Ischa zich. “Toen ik zei dat we graag snel wilden opstarten, antwoordde ze dat haar focus vooral op kwaliteit lag. Kortom: liever een match waar we iets langer op moesten wachten, dan iemand die snel beschikbaar was maar niet bij ons paste. Dat antwoord was voor mij een geruststelling. Want je wil niet zomaar iemand in je bedrijf neerzetten. We zochten een persoon die in ons team paste. Dus toen wist ik: zij snapt het.”
Sneller dan verwacht
En uiteindelijk liep alles sneller dan verwacht. “Ik heb begin juni contact opgenomen en half juni had Delphine al iemand gevonden. De eerste persoon die ze aan ons voorstelde, was meteen een schot in de roos. Begin augustus was de nieuwe sales al aan het werk. Het had nog vroeger gekund, maar we wilden zelf wachten tot na het bouwverlof omdat dat in onze sector een rustige periode is.”
De samenwerking loopt door
De formule bleek een succes: “Onze sales is iemand die feeling heeft met ons bedrijf en perfect past in ons team. Meer nog: de vervanging is zo goed meegevallen, dat we de samenwerking gewoon hebben laten doorlopen na mijn terugkeer. Ik voelde direct aan: dit werkt. Nu iemand zich gericht met sales bezighoudt, is er veel meer consistentie in de opvolging”, vindt Ischa.
“Elk bedrijf dat wil groeien zou iemand moeten hebben die zich puur met sales bezighoudt.”
“Ik had het al veel vroeger moeten doen”
“Er zijn al veel aha-momenten geweest in mijn leven. Dat ik sneller versterking had moeten aanwerven is er één van”, besluit Ischa. “Elk bedrijf dat wil groeien zou iemand moeten hebben die zich puur met sales bezighoudt”, zegt ze. “Ik was vroeger de enige die verkoop deed, bovenop al de rest, en dat gaat gewoon niet. Kortom: ik had dit al veel vroeger moeten doen.”
Ook versterking nodig?
Herken jij je in het verhaal van Ischa? Ben jij ook op zoek naar een freelance sales of een andere vorm van freelance versterking? Neem dan gerust contact op voor een kennismakingsgesprek. Ik kom luisteren naar jouw uitdagingen, beantwoord al je vragen en bezorg je een vrijblijvend voorstel. Want misschien is freelance versterking net wat jij nodig hebt om door te groeien naar dat volgende niveau.
Comments