Er valt plots iemand weg in je salesteam. Of je beseft dat je meer moet inzetten op marketing, maar je hebt de kennis niet in huis. Kortom, het is hoog tijd om versterking in te schakelen. Maar wat kies je dan: een freelancer of een werknemer in loondienst? Ik zet de voor- en nadelen even voor je op een rijtje.
Wat is een freelancer eigenlijk?
Een freelancer is een zelfstandige zonder personeel die je helpt om een taak of een project tot een goed einde te brengen. Dat kan vanop afstand of bij jou op kantoor. De exacte taken, het aantal dagen en de vergoeding leggen jullie vast in onderling overleg. De freelancer stuurt jou een factuur voor het gepresteerde werk. Je hoeft dus geen loonbrieven op te maken. Vaak is een freelancer een expert in een bepaald vakgebied, zoals sales of marketing.
Waarom zou je werken met een freelancer?
Goedkoper
Een zelfstandige inschakelen is goedkoper dan de loonkosten dragen van een vaste werknemer: maaltijdcheques, groepsverzekering, laptop, vakantiegeld? Dat valt allemaal weg bij een freelancer.
Transparanter
De totale kost van een freelance samenwerking inschatten is makkelijk, want je hoeft geen rekening te houden met sociale bijdragen: een freelancer betaalt die gewoon zelf.
Minder risico voor je cashflow
Vaste werknemers aanwerven houdt altijd een risico in: het loon moet er liggen op het einde van de maand. Daar hang je aan vast, ook als je bedrijf tijdelijk zwarte sneeuw ziet. Freelancers zijn flexibeler: Valt de markt stil? Dan kan je de samenwerking makkelijk afbouwen, onderbreken of stopzetten.
Schaalbaar
Die flexibiliteit geldt ook in de andere richting. Is er een onverwachte piek? Dan werf je extra freelancers aan of je voert het aantal uren op in onderling overleg.
Zo speel je sneller in op de hoogtes en laagtes van de markt.
Minder administratie
Je hoeft je niet bezig te houden met het opstellen van loonbrieven, het indienen van een Dimona-aangifte of andere verplichtingen. Want geef nu toe: welk bedrijf zit er te wachten op nog meer papierwerk?
Meer flexibiliteit
Je hebt ook meer opties dan voltijds of halftijds: een dag per week? Vier dagen per week? Elke dag een uur? Alles kan, in onderling overleg. Vaak spreek je ook gewoon een resultaat af in plaats van een duurtijd. Bijvoorbeeld: ‘Bouw onze nieuwe website’.
No strings attached
De samenwerking is per definitie tijdelijk. Een freelancer verwacht geen vast contract aan het einde van de opdracht.
Je kan heel gespecialiseerd gaan
Werknemers in loondienst werf je meestal aan op hun brede inzetbaarheid: je moet ze namelijk voltijds nuttig aan de slag zien te houden. Een freelancer kan je aanwerven voor een heel specifieke taak. Je kan een expert inschakelen met een laserscherpe focus.
Win the war for talent
“Waar zitten al die gemotiveerde werknemers?” is een vraag die ik vaak hoor terugkomen. Wel, het antwoord is: in de freelance-economie. Getalenteerde mensen die gedreven en gepassioneerd zijn, maken vaak hun eigen toekomst. Ze blijven dus niet zitten in een werknemersrol. Heb je een echte go-getter nodig? Dan vind je die waarschijnlijk tussen de freelancers.
Wanneer is iemand in loondienst beter?
Ondanks de grote voordelen van het werken met freelancers, kan het in sommige gevallen toch interessanter zijn om iemand aan te werven in loondienst.
Je wil iemand voor jou alleen
Zelfstandigen mogen per definitie ook andere klanten hebben, als ze dat willen. Wil je iemand die voor jou alleen werkt? Dan ga je beter voor een vaste werknemer.
Je wil volledige controle
Bij een werknemer is er sprake van een zekere hiërarchie. Jij hebt als baas het laatste woord. Hoewel freelancers van nature flexibel zijn, mogen zij in principe zelf hun planning mee bepalen.
Voor stabiliteit in het team
Tenzij je een jonge startup bent, is het af te raden om alleen met freelancers te werken. Heb je al te veel freelancers in je team? Dan is het misschien beter om iemand vast aan te werven, zodat er iemand de stabiliteit bewaakt.
Welke opdrachten zijn geschikt voor een freelancer?
Voor veel kmo’s is samenwerken met freelancers nog een redelijk nieuw concept. Je kan je er misschien maar weinig bij voorstellen. Wat voor taken voeren freelancers doorgaans uit? Ik geef je graag wat inspiratie:
Op het vlak van marketing:
Een website bouwen.
Je brochures naar een andere taal vertalen.
Elke maand een blogbericht schrijven.
Je sociale media beheren.
Een bedrijfsfilm maken.
Je online advertenties opzetten en beheren.
Je website beter vindbaar maken in Google.
Drukwerk opmaken, zoals een brochure of een magazine.
Professionele foto’s maken van het team of van je producten.
Een nieuwe huisstijl ontwerpen.
Op het vlak van sales:
Een nieuwe markt helpen aanboren.
Mee op een beurs gaan staan.
Technische adviesgesprekken voeren met klanten.
Offertes opmaken.
Dienst na verkoop leveren.
Klantenbezoeken afleggen.
Een salespresentatie opmaken.
Leads opvolgen.
In jouw plaats naar netwerkevenementen gaan.
Inspringen bij zwangerschapsverlof of een andere langdurige afwezigheid.
Dit is nog maar een greep uit de mogelijkheden. Vraag me gerust om advies als je niet zeker bent of het takenpakket dat je voor ogen hebt, geschikt is voor een freelancer.
Waar vind je een freelancer?
Stel: je bent overtuigd van de voordelen. Maar wat dan? Freelancers zijn gegeerde profielen. Hoe kom je met hen in contact? Welke afspraken moet je maken? En hoe weet je welk profiel je nodig hebt?
Het zijn die vragen die me ertoe aangezet hebben om Jockey Projects op te richten. Ik kom luisteren naar je verhaal en rekruteer daarna voor jou de perfecte freelancer, rekening houdend met jullie bedrijfscultuur, het takenpakket en het doel dat jij wil bereiken. Wil je hier graag meer over weten? Stuur me dan gerust een mailtje. Ik beantwoord graag al je vragen.
Comments